Web Sitesi Tasarımında Yapılan Hatalar
Karışık tasarımlardan uzak durun (Sade güzeldir) ;
Karışık tasarımlar kullanıcıların kafalarını karıştırır ve hiçbir şeyden memnun olmayan bir hal alırlar. Bu durum psikolojide de seçim paradoksu olarak bilinir. Bu konuda bir örnek vermek uygun olacaktır. Bir kahveciye gittiğinizde menüde ortalama 20 – 25 kadar kahve olacaktır ve bir noktada kahve seçmeniz zorlaşacaktır. İşte aynı durumu web tasarımı için de düşünebilirsiniz. Bu nedenle tasarımda sade olun. Çizgileriniz net olsun.
Çoğu kişi bir web sitesi tasarımının hangi noktadan sonra aşırıya kaçtığını bilmiyor. Gösterişli bir web sitesi tasarımı ziyaretçileri sitenize çekebilir. Fakat web sitenizde kolayca dolaşabilmelerine ve tüm ayrıntıları kolaylıkla anında bulmalarına yardımcı olmalısınız. Ayrıca içinde çok fazla görüntü, metin ve flash animasyon olan web siteleri gezmeyi güçleştirir ve ziyaretçilerin kafasını karıştırır
En Sık Yapılan Teknik Hatalar;
Google Analytics, Yandex Metrica gibi programlar yardımıyla web sitenizin trafiği ve detaylı kullanıcı analizleri sunuyor. Ancak özellikle eski altyapıya sahip web sitelerde bu izleme kodlarını kullanmak oldukça zor oluyor. Bu nedenle yeni tasarımlarda da bu kodları yerleştirebileceğiniz uygun alanların olması ve tüm sayfaları takip edebilmeniz önemlidir.
Teknik hatalar, daha çok sitenin altyapısıyla ilgilidir. Kullanılan sunucu, sayfaların performansı, sayfa linkleri ve dil desteği yapısı, sayfa yönlendirmeleri, ziyaretçinin anlayamayacağı hata mesajlarının görünmesi (bulunamayan sayfalar, sunucu hataları gibi) başlıca hata konularıdır. Bunun dışında, arama motorları için gereken kodların eksik veya yanlış olması, güvenlik zaaflarının olması, tarayıcıya giden eklenti, metin, kod ve görsellerin çok sayıda ve aşırı büyük olması gibi konular bu alanda yer alır.
Site ana sayfasında boşluklar ya da beyaz alanlar iyi kullanıldığında; anlaşılırlığı artırır, okunabilirliği geliştirip dikkati sağlar. Özellikle sitenin giriş sayfası olan ana sayfasında bu türden beyaz alanların fazla olmaması demek, ziyaretçilerin siteden çabuk sıkılıp çıkmasına sebep olabilir. Sade bir tasarım her zaman uygun olacaktır.
Google tarafından son yapılan güncellemelerde mobil uyumluluğun önemi giderek artmış oldu. Elbette bunda en büyük etken dünyada akıllı telefon kullanıcısının 5 milyarı , internet kullanıcısının 3 milyarı aşması oldu. Google üzerinden yapılan aramalarında yüzde 50’den fazlası mobil cihazlar üzerinden gerçekleşiyor. Nitekim bu noktada da Google mobil siteleri ve mobil uyumlu web tasarımı yani mobil sitelerde kullanıcı deneyimini ön plana çıkarmış oldu. Bu nedenle, markanız için mobil kullanıcı dostu bir web sitesi hazırlamanız zorunludur.
İçerik Karmaşası;
Yapılan araştırmalara göre; site ziyaretçilerinin sitede geçirdiklerini zamanın sadece % 28’ini okumak için harcadığını ortaya koymuş. Bu sebeple, sitedeki içeriğin kısa, öz olmasına dikkat etmek gerekiyor.
Deneyimsiz içerik üreticileri, sadece içerik üretmeye odaklanabilirler. Çoğu zaman, o içeriğin ziyaretçilerin taleplerini, isteklerini ya da sorunlarını çözmeye yardımcı olmasını göz arda edebilirler.
Görsellerin orantısız dizilmesinden, yazı karakter özelliklerinin ayarlanmamasından, renk uyumu olmayan, düzensiz, tutarsız, kalabalık ve karmaşık olmalarından kaynaklanır. Özellikle bilgi işlem departmanları olan şirketlerde bu tür eksikliklere sık rastlanıyor. Web sitelerinde kullanılan güncel taktikler hakkında bilgi veren bir danışmanın varlığı bu aşamada önemlidir. Yaşadığımız dijital dönüşüm döneminde, bazı kurumların strateji ve taktiklerinin yürütülmesinde, web uygulamaları, en önemli unsur haline gelmiştir. Kullanıcı deneyimi tasarımla doğru orantılıdır. Kullanıcı arayüzü (UI) ve kullanıcı deneyimi (UX) sık değişen ve kullanım kolaylığına odaklanan konulardır.
Web sitesi ziyaretçileri gerek sitedeki içerik veya gerekse de bir konuda sordukları soruların cevaplanma durumlarına göre site ziyaretlerini kontrol edebilirler. Öncelikle ticari bir site için, müşteri şikayetlerinin alınabileceği bir arayüzünün olması ve iletilen soruların titizlikle cevaplanması, ziyaret trafiğini etkileyecektir. Eğer site ürün satışı konusunda oluşturulmuş ise, ürüne ilk bakıldığında akla gelen bütün soruların cevaplandığı içeriklerin aynı sayfada olmasına özen gösterilmelidir. Örneğin bir ürün satışında, ürünün birden fazla fotoğrafının olması, fiyatı, renkleri, ödeme şekli, kargo fiyatı vs. gibi bilgilerin, ürünün ilk gösterildiği sayfada olmasına dikkat etmek gerekiyor.
Sitede kullanılan fontlar, ziyaretçilerin siteyi benimsemesi açısından önemli. Site genelinde bütünselliği bozmayan, kolay okunabilen ve site amacına yönelik seçilen özel yazı fontları kullanmak, sitenin profesyonel yapısının da bir göstergesidir. Sitenin bütün sayfalarında aynı yazı fontunu kullanmak, yazıların sıklığının ve satır aralarındaki mesafelerin iyi düzenlenmiş olması, gözü yormayan yazı şekillerinin seçilmiş olması ile okunma konusundaki sorunların üstesinden gelinebiliyor.
Site amacının belirlenmesi, fikir, ürün ve hizmetlerin reklam yazarlığı perspektifinden değerlendirilmeleri, hedef kitle çalışmaların yapılması en önemli konular arasındadır. Günümüzde, web siteleri kurumsal bir yayın organı haline getirilerek sayfaların hem gündemde kalması, hem de kullanılacak kelimelerin SEO çalışmaları ile ön plana çıkması her açıdan kuruma büyük avantajlar sağlar. Doğru kurgulanmış bir web sitesi, düşük bütçeli, uluslararası bir pazarlama makinasına dönüştürülebilir.
Web sitesinin çok uzun süre geçici bir sayfa üzerinde kalması kurumun marka değerini düşürür, ziyaretçilerin kuruma karşı güvenini sarsar, hem de tanıtım ve ilgi çekmek için çok önemli bir araçtan faydalanılamaması anlamına gelir. Bu durum Google gibi arama motorları tarafından görüntülenme ihtimalini düşürür ve site yapıldığında arama motoru organik gelişimi için vakit kaybettirir.
Web sitesinin Açılma Hızı;
Google tarafından gerçekleştirilen son birkaç güncellemede öne çıkan ilk üç konunun başında site hızı gelmektedir. Kullanıcılar yavaş açılan siteleri çok hızlı bir şekilde terk ediyorlar. Öyle ki kullanıcıların yüzde 53’ü 2 saniyeden daha yavaş açılan siteleri terk etmeye başlıyorlar. Bu nedenle web tasarım yaparken sitenin hızlı olmasına özen gösterilmelidir.
Web sayfasının açılması dört saniyeden fazla sürüyorsa, o web sayfası yavaş açılan web sayfası kategorisine giriyor. Google’ın yaptığı araştırmaya göre; dünya genelinde web sayfalarının % 70’inin açılmasının yedi saniyeden fazla zaman aldığı ortaya konmuş. Yine aynı firmanın araştırmaya göre; site ziyaretçilerinin bir web sayfasını gezerken iki saniyeden fazla açılma süresini beklemeleri, siteden ayrılmalarına sebep oluyormuş. Sitenin yavaş açılmasına sebep olan şeylerin başında, sitenin ana sayfasının olması gerektiği gibi kodlanmadığı, gerektiğinden fazla ve web sayfası için özelleştirilmemiş fotoğraf kullanımının olduğu tespit edilmiş. Aynı şekilde sitenin ana sayfasının açılması sırasında çok fazla dış link ile iletişime geçiyor olması da, sitenin açılmasını yavaşlatıcı rol oynuyor. Bu durumda net olarak açıklıyor ki; sayfa tasarımında uzman bir kadro ile çalışmamak, ticari amaçla tasarlanmış bir web sitesinin ziyaretçi kaybetmesine ve dolayısı ile para kaybetmesine sebep oluyor.
Sitenin Barındığı Sunucunun Geç Cevap Vermesi;
Web sayfası tasarımcılarının da çok iyi bildiği gibi; bir web sayfasının genel kullanıma hizmet vermesinde barındırma hizmetinin kalitesi oldukça önemli. Web sayfası barındırma hizmetinin kalitesi, hizmeti veren firmanın kullandığı sunucuların hızı ile doğru orantılı. Aynı zamanda site sahibinin kullandığı barındırma hizmeti paketinin de verilecek hizmete göre kaliteli olması gerekiyor. Siteye özel sunucu kullanılmaması, bir sunucu üzerinde birden fazla farklı web sitesinin yayınlanması ve sunucu kaynaklarının paylaşılarak kullanılması, ziyaretçilere geç cevap verilmesine sebep olabilmekte. Bu durum ziyaretçilerin pekte hoşuna gitmiyor. Bütün bu sebeplerden dolayı, profesyonel bir web sayfası için özel ve kapasitesi yüksel barındırma sunucularının kullanılması, sitenin taleplere daha hızlı cevap vermesi anlamına geldiği için, ziyaretçilerin sitede daha fazla zaman geçirmelerine ve daha fazla kazanç anlamına geliyor. İsimkayit veri merkezi hizmetimizle yaşanması olası tüm aksaklıkları önlemek için 7/24 durmadan çalışıyoruz
SEO Hataları;
“Kullanıcı İçin Yap, Benim İçin Optimize Et”
Arama sonuçlarında ilk sayfalarda yer alabilmek için arama motoru yönergelerine uyum sağlamak gerekiyor. Bu bağlama Google tarafından özellikle son 5 yıldır kullanıcı deneyimi konusuna önem veriliyor. Yani Google “Kullanıcı için yap, benim için optimize et.” diyor. Ancak çoğu zaman bu yönergeye uyulmuyor.
SEO (Search Engine Optimization), yani arama motoru optimizasyonu, yukarıdaki tüm bahsedilen hataların ölçümlendiği ve puanlandırıldığı bir alandır. Günümüzde SEO, kurallarını W3 ve Google’ın koyduğu ve diğer arama motorlarının da tatbik ettiği bir konudur. Dijital pazarlama açısından, hataların yapılmaması dışında bu alana önem vererek iyileştirme yapmak web siteleri arasında hangisinin ön planda olacağını belirleyen ve sürekli yenileme gerektiren bir unsur diyebiliriz.
Günümüzde web sitesi tasarlamak, özellikle ticari bir amaç için düşünülüyorsa, mutlaka profesyonel kişilerden oluşan bir grup çalışması olarak düşünülmelidir. Web sitesi bir markanın ya da bir firmanın vitrini niteliği taşıdığı için, üzerinde titizlikle durulması gereken bir projedir. Profesyonel ellerden çıkmış bir web sitesi, markanın amaçları doğrultusunda oldukça fazla getiri sağlayabilir. Web sayfaları; internet kullanım oranlarının arttığı, özellikle mobil internet kullanımının masa üstü web trafiğini geçtiği günümüzde, online alışverişin artmasıyla, internet ortamında getirisinin oldukça fazla olduğu bir platforma dönüştü.